Chýba lepšia informovanosť o kvalite a pôvode

Novým členom predstavenstva Únie hydinárov Slovenska sa stal JUDr. Jaroslav Novák.

JUDr. Jaroslav Novák sa od roku 2011 venuje okrem advokácie aj správe rodinného majetku a podnikaniu. V roku 2011 vznikla aj spoločnosť MITTELEUROPA AG, a jednou z jej dcérskych spoločností je Babičkin dvor, a. s. – druhý najväčší výrobca vajec na Slovensku.

Únia hydinárov Slovenska je stavovskou, dobrovoľnou a nepolitickou organizáciou, združujúcou slovenských liaharov, chovateľov, spracovateľov hydiny a producentov slepačích vajec. Únia vznikla v roku 1996 a v súčasnosti má 40 členov. Riadi ju predstavenstvo kontrolované dozornou radou.

S JUDr. Jaroslavom Novákom sme hovorili o najpálčivejších problémoch v slovenskom hydinárstve.

Aké najväčšie problémy má v súčasnosti hydinárstvo na Slovensku?
Problémom sú nerovné trhové podmienky. V rade okolitých krajín majú výrobcovia vyššie dotácie, úľavy a iné podpory domácej výroby. To nám veľmi sťažuje život.

Jedným z veľkých problémov, ktorý trápi hydinárov už niekoľko rokov, je dovoz hydiny a vajec z Poľska. Aké opatrenia navrhujete na to, aby sa tento problém eliminoval?
Potrebujeme férové ​​zaobchádzanie, teda rovnako zvýhodnené podmienky, aké majú výrobcovia v Poľsku. Boli by sme radi, keby bol zákazník lepšie informovaný o pôvode hydiny alebo vajec, ktoré kupuje. Chýba tiež lepšia informovanosť zákazníkov o kvalite produkcie. Sme presvedčení, že slovenskí výrobcovia dokážu ponúknuť kvalitnejšie produkty.

Čo aktuálne čaká hydinárov teraz pred letnou sezónou?
Veľa práce. Ide najmä o úrodu pšenice, kukurice a sóje, ktoré sú pre nás základnými surovinami pre kŕmenie sliepok a kurčiat. Tiež investície. Nesmieme zaspať za svetovým vývojom.Ceny produkcie stále nekryjú potreby výrobcov. Situácia je o trochu lepšia ako vlani, ale stále je sektor podfinancovaný a voči výrobcom v okolitých krajinách znevýhodnený.Zákazník toto ale nevidí. Konečná predajná cena na pultoch neodráža to, čo malovýrobcovia od predajcov a reťazcov dostanú za svoje produkty zaplatené, marža výrobcov je minimálna, marža obchodníkov maximálna. Je teda stále toho veľa, čo zlepšovať.

ČÍTAJ ĎALEJ