10 najčastejších mýtov a zlozvykov pri nakupovaní potravín

V nakupovaní potravín si pestujeme zlozvyky, ktoré pokladáme za neškodné, no v skutočnosti sú v obchodoch zakázané.

10 mýtov a zlozvykov zhrnuli právni experti z nemeckej spotrebiteľskej organizácie Stiftung Warentest. My sme ich prispôsobili na mieru slovenským zákazníkom.

1. S vajcami nehrajte tetris

Rozbité vajcia v kartónoch nenahrádzajte nepoškodenými z iných balení. Každý kartón s vajíčkami má svoju výrobnú šaržu. Tento údaj je dôležitý pri dohľadaní tovaru s rovnakou výrobnou šaržou, pri ktorej vzniklo podozrenie zo zdravotnej závadnosti. Zmiešaný obsah môže spôsobiť zmätok.

2. Rozbaľujte s citom

Kartóny s vajcami alebo škatule so zľavneným tovarom môžete otvoriť v prípade, ak nepoškodíte obal a ani jeho obsah. Platí to aj pri upozornení: „Otvorenie zaväzuje ku kúpe“. Je pritom dôležité, aby ste balenie opatrne otvorili a znovu zatvorili. Ak obsah poškodíte, tovar si budete musieť kúpiť. V prípade znehodnotenia obalu nahradíte iba časť ceny výrobku.

3. Vystavený tovar si nemýľte s ochutnávkou

Nedokážete odolať gumeným cukríkom, ktoré si v obchodoch môžete sami odvážiť? Držte sa na uzde. Aj po tom, čo ich odvážite a vložíte do nákupného koša, ide z právneho hľadiska o tovar patriaci predajcovi. Ak si odpijete z džúsu ležiaceho na pokladničnom páse, väčšina obchodníkov už dokáže privrieť oko.

Obal vystavený pokladníčke ako dôkaz vašej nenásytnosti nemožno akceptovať. Riziko, že obal čokoládovej tyčinky, ktorú stihnete zhltnúť medzi regálmi, skončí vo vrecku vášho kabáta, je totiž z pohľadu obchodníka veľmi vysoké.

Prežúvajúci zákazníci sa zvyknú ponevierať najmä v oddelení ovocia a zeleniny. Či už ide o oriešky alebo chutne vyzerajúce bobule hrozna, ani úmysel kontroly kvality plodov pred nákupom nie je argumentom pre ich ochutnávanie. Z právneho hľadiska ide o krádež, tovar je totiž až do jeho zaplatenia majetkom obchodníka. Prípustná je kontrola zrelosti napríklad manga či sliviek pomocou jemného dotyku. Ochutnávku vám musí odobriť personál.

4. Za nepozornosť sa platí

Nočná mora každého zákazníka: krátky moment nepozornosti, potknutie a pyramída postavená z fliaš šampanského šumí na podlahe. Také nehody sú žiaľ nielen trápne, ale aj drahé. Zákazníci musia nahradiť všetky škody, ktoré obchodníkovi spôsobia. Nad rozbitým pohárom s uhorkami väčšina predajcov ešte dokáže mávnuť rukou. Ak spôsobíte väčšie škody, preplatiť ich môžete aj z poistenia zodpovednosti za škodu.

5. S výmenou tovaru nepočítajte

Vybaľujete doma nákup a zistíte, že namiesto smotany na šľahanie ste kúpili kyslú. Smola. Neporušený obal a ani pokladničný doklad neoprávňujú na výmenu tovaru, ktorý ste zakúpili omylom. Obchodník je povinný vymeniť alebo preplatiť iba produkty, ktoré sú napríklad skazené.

6. Aj nakupovanie vo veľkom má svoju mieru

Tovar v extra zľave si mnohí zákazníci pletú s materiálom, z ktorého si doma postavia barikády na polroka vopred. Nakupovať však možno iba v takých množstvách, ktoré sú v domácnosti „spotrebovateľné“. Stanovenie tohto objemu je na individuálnom rozhodnutí obchodníka.

Zľavnený a teda vyhľadávaný tovar by mal byť dostupný pre viacerých zákazníkov. Tí, ktorí vyjdú naprázdno, sa môžu cítiť podvedení.

7. Prasiatko na pokladni nerozbíjajte

Od platenia s veľkou zbierkou mincí si nesľubujte láskavé pohľady pokladníčky a čakajúcich zákazníkov. Nákup môžete zaplatiť maximálne 50 mincami, väčšie množstvo nemusí pokladníčka akceptovať.

Limity pri platení bankovkami neexistujú. Balíček žuvačiek prakticky môžete zaplatiť aj so 100-eurovkou. Obchodníci sú povinní prijímať bankovky bez obmedzenia. Pomer výšky nákupu k hodnote bankoviek nie je zákonne stanovený.

8. Vrátenie zálohy za fľaše nie je podmienené nákupom

Vrátenie zálohovaných fliaš nie je obmedzené ich množstvom a ani viazané k miestu, kde ste ich kúpili. Predajcovia nemusia prijať iba tie obaly výrobkov, ktoré nepredávajú. Obchodníci sú povinní vrátiť vám zálohu v plnej výške. To isté platí pre vydávanie hotovosti z lístkov, ktoré ste dostali za vratné fľaše. Ak to predajca odmieta, koná v rozpore so zákonom o obaloch.

9. Nákupné košíky si nemýľte s taškami

Precitli ste v polovici cesty domov s nákupným košíkom v ruke? Z takejto nepozornosti by ste si nemali vypestovať koníček. Vozíky a nákupné košíky sú majetkom predajcu a nesmú byť použité mimo obchodnej plochy. Žarty bokom, obchodníci pre ne v prípade vozíkov nemajú pochopenie a niet sa čo čudovať. Jeden nákupný vozík ich vyjde na 100 až 150 eur.

10. Dostupnosť tovaru z letákov nie je vymedzená

Nieľkohodinovou, ak nie aj hodinovou dostupnosťou „vychytávok“ z letákov je na Slovensku preslávený obzvlášť jeden diskontný reťazec. V Nemecku by mu to neprešlo. Ak sú tam ako akciový tovar propagované potraviny, musia byť k dispozícii minimálne do konca prvého akciového dňa. To platí aj v prípade, ak je v letáku uvedené: „Ponuka platí len do vypredania zásob“. U nás zákon neurčuje časovú dostupnosť produktov z letákov.

Tovar musí byť k dispozícií spotrebiteľovi odo dňa platnosti akcie. Zákon však nestanovuje minimálnu lehotu dostupnosti tovaru pri akciách. Predávajúci si v tomto prípade vyhradzujú právo pri vypredaní tovaru formuláciou v propagačných materiáloch v znení ‚len do vypredania zásob‘,“ vysvetľuje Zuzana Dóšová z Ústredného inšpektorátu SOI.

Ak predávajúci uvádza v propagačných materiáloch tovary, ktoré sa v predaji a v skladoch vôbec nenachádzajú, je takéto konanie považované za nekalú obchodnú praktiku podľa zákona o ochrane spotrebiteľa,“ dodáva.

Zdroj: www.gazduj.sk

ČÍTAJ ĎALEJ